2 Şubat 2007 Cuma

Kültablasız Masa Uygulaması



Şişli Belediyesi, Mustafa Sarıgül sempati toplasın diye bir süre önce fasulyeden bir kampanya başlatmıştı: Dumansız Masa. Ne işe yaradı? Ayrımcılığı körükledi. Şimdi sigara içmeyenler ikinci sınıf insan muamelesi yapılıyor.


Şişli Belediyesi bir süre önce Şisli'yi daha çağdaş, daha modern bir semt haline getirmek için yaptığı saçmalıklara bir yenisini ekledi. Saçmalık diyorum çünkü Nişantaşı'na sanatsal değeri son derece tartışılır yılbaşı ağaçları diktirmekten, kaldırımlara paslanmaz çelikten çöp hazneleri koymaya kadar (çöp kutusu değil onlar) topluma ne faydası olduğu tartışılır pek çok fikri hayata geçiriyor. Evet, Şişli Belediyesi durmadan çalışıyor, birşeyler yapıyor. Fakat bunlar hayatımızı daha güzel hale getirmiyor ki...

Dumansız Masa uygulaması da bunlardan biri. Efendim, Şişli Belediyesi sınırları içindeki kafe ve restoranlarda sigara içenler ve içmeyenler ayrı masalara oturacak, böylece içmeyenlerin temiz hava alması, içenlerin de (kendi keyifleri bilir) içmeyenleri rahatsız etmesi önlenecek. Fakat bu uygulama restoran işletmecilerine pek iyi anlatılamamış olsa gerek, bütün cam kenarı ya da manzaralı masalar sigara içenlerin, bütün kuytuda kalmış, karanlık ya da havasız köşelerdeki masalar sigara içmeyenlerin...

İstatistik, Türkiye'de sigara içme oranının %33 olduğunu söylüyor. Yani her üç kişiden biri. Kadınlarda daha az, erkeklerde daha çok olmakla birlikte ortalama bu.

Şimdi böyle bir istatistiği bile bile restoran sahiplerine "sigara içmeyenleri neden arkalara atıyorsunuz?" ya da "neden sigara içilen masa sayısı, içilmeyenlerden daha az?" diye sorduğunuzda cevap aynı: "Müşterilerimizin çoğu sigara içiyor, içmeyenler azınlık". Koca bir yalan. Dört kişilik bir grupta bir kişi bile sigara içse, grup sigaralı masaya oturtuluyor. Diğer üç kişi de onunla birlikte hem arkadaşlarının, hem başkalarının içtiği sigara dumanını soluyor. Üstelik Dumansız Masa diye ayrılan bölüme sigara dumanı gitmesi de engellenemiyor. Dumansız Masa, aslında kültablasız masa. Masada sadece kültablası yok, dolayısıyla sigara içemiyorsunuz. Ama sigara dumanı solumakta özgürsünüz...


Gerçek Dumansız Masa


Şişli'de yolum Halaskargazi Caddesi üzerindeki Polo Patisserie&Cafe'ye düştü. Sadece bir çay içecektim... Alt katı pırıl pırıl pastane. Çay içeceğim deyince, üst kattaki kafe bölümüne davet ettiler. Ohh, üst kat aydınlık, ferah... Genç bir kadın garson tarafından karşılandım, "hoşgeldiniz, sigara kullanıyor musunuz?" (Kadın garson çalıştırmak bir işletmenin uygarlık düzeyini gösterir. Aynı şekilde kadın garsonların çalışmak için o işletmeyi seçmesi de...) "Hayır" dedim korka korka, beni yine arkadaki karanlık köşeye mi atacaklar diye... Cam kenarındaki en aydınlık, en ferah masaları gösterdi, "o zaman sizi şöyle alayım". Aman yarabbi, ilk defa sigara içmediğim için taltif ediliyorum... Sigara içilen bölüm arkadaymış, daha genişmiş... Bana ne! Aydınlık, ferah, havadar masamda oturdum, bir çay içtim. Wireless internet de vardı, biraz daha oturdum, bir çay daha içtim... Polo Cafe Gazi Sineması'nın çaprazında. Öğlenleri Şişli Etfal'in doktorları yemeğe geliyor. Kafe mönüsünde salata ve sandviçlerle kafe yemekleri var. Wireless internet de var, bilgisayarsız sokağa çıkamayanlara duyurulur.


NOT 1: Bu devirde kamerasız cep telefonu kullanan bir tek ben kaldığım için, kafenin fotoğrafı yok ne yazık ki... Pastalara bakın, onlar da güzel...
: ))

NOT 2: Sigara içmeyenlere ikinci sınıf insan muamelesi yapılmayan kafe ve restoranlar varsa bildiğiniz, ekleyin lütfen...

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails