23 Ocak 2007 Salı

"Çok kötüsün, berbatsın" diyebilmek...



Biri size bir tişört satmak istese, beğenmediğinizde ne dersiniz? "Kumaşını beğenmedim", "rengini sevmedim", "bu kalıp bana yakışmıyor"... Almama gerekçesi olarak satıcıya genelde bu gibi şeyler söylenir. İtiraf edin: bir malı beğenmediğinizde almama nedeniniz genellikle malın niteliklerinin zayıflığından çok paranızın çöpe gideceğinden korkmak değil midir? Ve yine aynı şekilde evlerimizde aslında çok beğenmemiş olsak da çok ucuz olduğu için almış olduğumuz bir sürü saçma sapan şey yok mudur?

Parmak arası plastik terlik: "Aman canım, plaja giderken giyerim..."
Üzerinde "pretty" yazan tişört: "Ayy ne şiriiin!!!"
Omuzları biraz bol gelen ceket: "Sonbaharda kazakla giyilince güzel olur."


Bir şey parayla satıldığında "beğenmedim" demek kolaydır. Oysa berbat bir çay ikram eden ev sahibine ya da yılbaşında "ben ucuz bir promosyon malzemesiyim" diye bas bas bağıran hediyeler gönderen müşterilerimize hiçbir zaman "beğenmedim" demeyiz, beğenmiş gibi yaparız.


Beğenmiş gibi yapıyoruz


Bu "beğenmiş gibi yapma" halimiz sanat galerilerinde, tiyatroda ya da film galalarında ayyuka çıkar:

Sanatçıdır, emek vermiştir, şimdi buna "kötü" denmez...
Bu herhalde iyi bir şey, susayım da sanattan pek anlamadığım belli olmasın...
Çok sıkıcı bir film, edebiyat uyarlamaları da zaten böyle oluyor...


Sanatın da tıpkı bedava sunulan şeyler gibi manasız bir dokunulmazlık zırhı var. Oysa galeriye gidip resimlere bakmak için zamanımızı ayırırız. Tiyatroya ya da sinemaya gittiğimizde hem zaman hem para veririz. Karşılıgını bulamadığımızda da "kötü bu kardeşim, yemezler" deme hakkımız yok mu yani?

Kötüyü tescil etmek: Razzie Ödülleri



Her sene Oscar Ödülleri"nden önce açıklanan Razzie Ödülleri'ni hem dürüstlüğü hem de açıksözlülüğü nedeniyle ilgiyle takip ederim. O yılın en kötü filmine, oyuncusuna falan değeri 5 dolar olan altin renkli bir ahududu heykeli verilir. Ödül sahibi çoğu zaman ödülünü almaya gelmez. Doğal olarak...

Sinemaya ya da DVD'ye para ödüyorsak, bize sunulan filmlerden de bir kalite beklememiz çok normal. İşte Razzie Ödülleri bu kaliteyi bile tutturamamış yapımlara veriliyor. Ya da çok büyük bütçeleri olmasına rağmen parayı heba etmiş olanlara... Hatırlayalım hemen, Halle Berry'ye Catwoman filmiyle en kötü kadın oyuncu ödülü verilmişti. Aslında filmin kendisi mi Halle Berry'nin oyunculuğu mu daha kötüydü, karar vermek zor. Olsun, "kötüydü kardeşim, hiç beğenmedim" diyebilmek de önemli... Bunu sadece kendi arkadaşlarınıza değil, dünyaya da anlatabilirsiniz. Nasıl mi? Razzie Ödülleri için oy veren üyelerden biri olarak. Buradan resmi siteye girip üye olabilirsiniz. (Fakat önüne gelen ona buna b.k atmasın diye üyelik paralı. Niyetiniz ciddiyse yani...)

Bu yıl ödül töreni 24 Şubat'ta, yine Oscar Ödülleri'nden bir gece önce. Adaylarda kimler mi yok? Buradan bakabilirsiniz. (Haberi Türkçe okumak isterseniz buraya bakabilirsiniz) Benim gözümde Razzie Ödülleri'ni daha değerli kılan ise bu yılın en kötü kadın oyuncu adayları arasında Temel İçgüdü 2 filmindeki performansıyla Sharon Stone'un oluşu. Hilary Duff, Jessica Simpson ve Lindsay Lohan da var, ama onlar ölene kadar aday olacaklar zaten...


NOT: Temel İçgüdü 2 filmini izlemedim, çünkü birincisinde o kadar "rol yapıyor"du, o kadar tribünlere oynuyordu ki Sharon Stone, ikincisine tahammül edemeyeceğimi düşündüm. Neyse ki benim gibi düşünenler de varmış... Umalım da bu ödülü Lindsay Lohan'a kaptırmasın.

NOT2: Türkiye'deki sinema ödülleri konusuna ileride değineceğim. Yakın zamanda 39. SIYAD Ödülleri açıklandı. SIYAD Ödüllerini de bir bakıma çok ciddiye alıyorum, çünkü bütün sinema yazarları en azından aday bütün filmleri izlemiş oluyor. Öte yandan ciddiye de almıyorum çünkü sinema yazarlarımızın bazı duygusal nedenlerle kimseye "kötüsün" diyemediklerine de şahit oluyorum. Bu konuya geleceğiz...

NOT3: Bu yılın Razzie Ödülleri için erkek oyuncu adaylarından biri Nicholas Cage. Ona diyecek bir şey bulamıyorum. O zaten tipten kaybediyor, ağzıyla kuş tutsa kimseye yaranamaz...

2 yorum:

Adsız dedi ki...

KONUYU BEĞENDİM!

Nahide Mutlu dedi ki...

Madem beğendiniz, eşinize dostunuza yollayın, blogumuzun okuyucu sayısı artsın. Memnuniyetinizi dostlarınıza, şikayetlerinizi müessesemize...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails