27 Temmuz 2010 Salı

iPad hayatımızda neyi değiştirecek?



Migros iPad satmaya başladığında dalga geçtik. İlk gün 700 tane satıp, ellerindeki 1000 iPad'i bitirdiler. İkinci parti yolda, kısa zamanda 1000 tane daha satacaklarına kesin gözüyle bakılıyor. Peki herkes iPad alınca ne olacak? Medyada işler değişecek. Nasıl mı? Şöyle:


16 senedir dergi yayıncılığının şurasında-burasında çalışıyorum. Şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki Türkiye'de dergi yayıncılığının temel iki problemi vardır:


1. Yüksek maliyet, düşük satış
2. Düşük reklam geliri

Konusu, içeriği, kalitesi ne olursa olsun hemen hemen tüm dergilerde bu problem yaşanır. Matbaa ve dağıtım maliyetleri, hiç reklam almayan bir mizah dergisinin de sorunudur, en havalı mücevher dergisinin de...


iPad sayısı arttıkça, herkesin elinde kolayca bilgiye erişebileceği, keyifle bir şeyler okuyacağı (cep telefonu, iPhone vb'de o kadar da keyifli değildi) ve her yere götürebileceği bir cihaz olacak. Uçakta okumak için üç tane dergi almak ister ama taşımak istemezsiniz ya hani...  İşte iPad'i olanlar uçakta üç tane dergi, 5 tane roman okuyabilecek artık. Hal böyle olunca da dergi yayınlayan herkesin yapacağı hesap şu:


Memlekette zaten sadık dergi okuru, sosyo-ekonomik olarak B, A veya A+ düzeyinde. Reklamverenlerin çoğu bu kitleyi hedefliyor (reklam bütçesinin çoğu bu gruba ayrılıyor demiyorum). 6-7 formalık bir derginin, maliyetlerini çıkarabilmek için 20 sayfa reklam alması gerekiyor. Bunun için de her ay en az 2.000 veya 3.000 satması gerekiyor (70 milyonluk bir ülke için çok acıklı). Bu sayıları tutturmak için taklalar atan dergiciler için iPad harika bir fırsat olabilir. Düşünün: Aynı kalitede içeriği bayilerde satmak yerine, 2.500 TL vererek iPad almış sosyo-kültürel düzeyi yüksek 2.000-3.000 iPad kullanıcısına okutmayı başarabilir misiniz? İnanın 2.000 dergi satmaktan çok daha kolay olur. O zaman 20 değil 10 reklamla da kar edebilirsiniz. Dağıtımcı komisyonu ve matbaa giderlerinden kurtulacağınız için reklam veya dergi fiyatınızı düşürebilir, okuyucu sayınızı arttırabilirsiniz.


Eylül ayı geldiğinde mobil operatörler de iPad satmaya başlayacak. 2011 yılı başına kadar tahminen 20-30 bin iPad satılmış olacak. iPad sahipleri iPad'lerinden sadece e-posta mı okuyacak peki? Hayır. Gazete okumak isteyecek, dergi okumak isteyecek, iPad uyumlu, görselliği yüksek ne varsa okumak isteyecek. Kitap da okunabilir ama bunun ilk tercih olacağını sanmam. Elinizde o kalitede bir ekran varken siyah-beyaz bir şeye bakmak yazık olur (Kindle kitap okumak için çok daha doğru bir alet). Dokunmatik klavye ile yazı yazmak pek kolay değil. Türkçe karakterlerle daha da zor. Bu nedenle kimseninn iPad'i ile MSN'de chat tapmak isteyeceğini veya durmadan Tweet'leyeceğini beklemiyorum. Haritalı uygulamalar ve diğer bilgi servisleri de popüler olabilir ama iPad'in en temel işlevi interaktif dergi ve gazete okumak olacak.


Özetle internete bağlanabilen ama bilgisayar olmayan bir cihaza 2.500 TL ödeyebilen 20-30 bin kişiyi eğlemek gerekiyor. Bunun da en iyi yolu dijital dergiler. New York Times ve yabancı pek çok yayın iPad versiyonlarını hazırlamaya başladı bile. Türkiye'de dergi yayıncıları bu fırsatı görebilirse "her şey çok güzel olacak". (Dergimizin bayi satışı 2.000, iPad versiyonu satışı 12.000 diyebilecekler örneğin) Göremezlerse yakın gelecekte memlekette zaten dergi diye bir şey kalmayacak.


iPad'de okunabilen dijital dergiler için örnek videolar koyuyorum. Keyifli seyirler...

GÜNCELLEME: Medya devi Murdoch'ın konuyla ilgili beyanı için tıklayın.

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails