29 Mart 2011 Salı

E-ticaret nereye koşuyor?

İnternette en çok aranan sözcükler arasında "e-ticaret", "lüks alışveriş siteleri" ve "Türkiye'ye gönderim yapan e-ticaret siteleri"nin yakın zamanda gözle görülür bir biçimde arttığını sadece Tatlı Hayat'ın istatistiklerine bakarak bile söyleyebilirim. Yeni e-ticaret modellerinin oluşturulmasıyla deyim yerindeyse tüm dünyada bir "e-ticaret patlaması" yaşanıyor. Bundan ülkemiz de nasibini alıyor. Bizde de çok başarılı olan (ki bana göre bu başarı sürdürülebilir değil) "private shopping" sitelerinden dolayı, cebinde üç kuruş parası olan "ya, bir e-ticaret sitesi yapalım" diye ortalarda dolaşıyor. Sözün özeti, son bir yılda 60 küsur tane yeni "private shopping" ve "grup pazarlama" sitemiz oldu. "Hangisi daha iyi, birinin diğerinden ne farkı var?" diye soracak olursanız, pek fazla fark olmadığını söyleyebilirim.


Yaptığım iş (artık sadece dijital içerik üretimi konusunda çalışıyorum) nedeniyle pek çok ajans ve e-ticaret sitesi sahibiyle görüşüyorum. Ekonominin gidişi pek parlak değil. En azından işinizi bugüne kadar yaptıklarınızı yapmaya devam ederek sürdürmek isterseniz, ya geliriniz ya da karlılığınız azalıyor. Bu nedenle herkes bir çıkış arıyor. Yeni e-ticaret modellerinin başarısı ve büyük bir kitlenin günlük aktivitelerini internete taşımış olması nedeniyle gözler internet üzerinden birşeyler satmaya çevrilmiş durumda. Yukarıda anlattığım şeyi tekrar etmeyeceğim. Sonuç: birbirinin klonu onlarca e-ticaret ve private shopping sitesi. İki yıl sonra kaçı ayakta kalacak, kaçından alışveriş yapmaya devam edeceğiz, hep birlikte göreceğiz.

Bugünkü yazıma ilham veren, Amerikalı bir e-ticaret sitesi AHALife. AHALife, çok sade bir tasarıma sahip, her gün birilerinin tavsiye ettiği "pırıltılı bir ürünü" satışa sunan, mağazalarda bulamayacağınız şeyler satan ilginç bir site. Bazı günler 20 Dolar'lık, bazı günler 2500 Dolar'lık bir ürünü satışa sunuyor. Resimde gördüğünüz porselenler, dövme sanatçısı Paul Timman'ın bir porselen firmasıyla ortaklaşa projesi sonucu ortaya çıkmış dövme desenli yemek takımının parçaları. İlginç değil mi? Satı almasanız bile e-postaya bakıp, "böyle bir marka, böyle bir tasarım varmış" diye bilgileniyorsunuz. AHALife'ın en sevdiğim özelliği, ürünleri belli temalar altında kategorize etmesi (şımart beni, besle beni, giydir beni vb.) ve sadece bir ürüne vurgu yapan tanıtıcı e-postalar göndermesi. Günde bir tane gönderiyor, bıktırana kadar, mesela günde 6 tane değil.

Bu örneği, içinde yenilik ya da zeka bulunmayan diğer e-ticaret siteleri ile kıyaslayabilesiniz diye verdim. AHALife'ı biraz inceleyince, e-ticaretin nereye koştuğunu veya koşamadığını kendiniz de söyleyebileceksiniz.

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails